Wild Jungle Blog Header

Notatki wizualne do Kursu Efektywnej Nauki – proces powstawania

5 min. czytania
Notatki Wizualne Kurs Efektywnej Nauki
Opublikowano dnia: Październik 27, 2019
Czas czytania: 5 minut

W zeszłym roku miałam przyjemność tworzyć notatki wizualne do Kursu Efektywnej Nauki Ani Kani z bloga Blue Kangaroo. Jeśli zastanawiasz się jak wyglądał proces powstawania notatek wizualnych do Kursu, to trafiłaś w idealne miejsce! Od pierwszej sprzedaży minął już prawie rok i myślę, że jest to idealna okazja, by podsumować cały proces powstawania map myśli. 

Czym są notatki wizualne?

Notatki wizualne są rodzajem notatek z użyciem rysunków, kształtów, strzałek i hand letteringu. Ich zadaniem jest wspomaganie zapamiętywania poprzez przenoszenie pozyskanych informacji do postaci wizualnej.

W teorii tworzenie notatek wizualnych jest procesem bardzo indywidualnym i subiektywnym. Mamy inne skojarzenia, inaczej określamy wagę informacji oraz mamy różne potrzeby, jeśli chodzi o ilość sporządzanych notatek. Notatki wizualne mają za zadanie uruchomić pewne procesy w naszych mózgach poprzez łączenie słów i obrazów, a co za tym idzie – ułatwiać zapamiętywanie. 

Notatki wizualne do Kursu Efektywnej Nauki

Myśląc Ania Kania – widzę mapy myśli! Nie no, żartuję 😅. Osoby czytające Anię wiedzą, że promuje ona notowanie w postaci map myśli. Ja sama czytając Anię podczas studiów magisterskich przekonałam się do tego sposobu notowania i nauki, i zdecydowanie pomogły mi one osiągnąć znacznie lepsze efekty na studiach. Oczywistym więc było, że notatki wizualne do Kursu Efektywnej Nauki będą mapami myśli! 

O tym jak zrobić mapę myśli możecie przeczytać u Ani na blogu – Poradnik: Jak stworzyć mapę myśli, a jeśli wolicie oglądać – Ania zrobiła ostatnio poradnik na Instagramie (w wyróżnionych relacjach na stories).

Jakie wyzwania pojawiły się podczas tworzenia map myśli do Kursu?

Notatki Wizualne Kurs Efektywnej Nauki

Subiektywność

Tworzenie notatek wizualnych i map myśli, to procesy subiektywne. Mapy myśli dwóch osób z tego samego rozdziału książki z pewnością będą się od siebie różnić. Znajdą się na nich elementy wspólne, ale jedna mapa może być bardziej bogata w informacje, a druga mniej. Nie ma w tym oczywiście nic złego! W przypadku notatek do kursu pierwszym wyzwaniem było zrobienie map, które będą „działać” dla każdego. Należało upewnić się, że wszystkie ważne informacje zostaną zawarte w sposób zrozumiały dla wszystkich Uczestników.

Pomieszczenie wszystkich informacji z lekcji na jednej mapie

To było prawdopodobnie największe wyzwanie! Każda z lekcji była bardzo konkretna, a jej treść w formie mapy musiała zmieścić się na jednej kartce A4, i jednocześnie być czytelna nie tylko na komputerze, ale również po wydrukowaniu. Dodatkowo gdzieś pomiędzy treścią musiały zmieścić się ilustracje.

Ilustracje

Ten punkt nawiązuje do subiektywności. Wyzwaniem było zrobienie ilustracji, które będą przemawiać do każdego. Notatki wizualne łączą słowa i obrazy, a każdy z nas ma własne skojarzenia – ilustracje musiały być na tyle dobrze dobrane, by pomagały każdemu Uczestnikowi zapamiętać jak najwięcej z lekcji.

Jak wyglądał proces tworzenia map myśli?

Coś, co każdego interesuje najbardziej! Postaram się w skrócie opisać jak to wszystko wyglądało od początku do końca.

Wstępny szkic treści

Na początku tygodnia siadałam z laptopem, czystą kartką A4 i ołówkiem. Odpalałam skrypt kursu i robiłam szkice map myśli z 3-4 lekcji. Na brudno wypisywałam informacje i powiązania między nimi, od razu w formie mapy. Bez rysunków, chyba że coś natychmiast mi się skojarzyło i chciałam zachować ten pomysł. Wtedy robiłam adnotację, że coś takiego mogłoby tam być narysowane. Były to zwyczajne mapy, takie, jakie zrobiłabym dla siebie przerabiając kurs. Po narysowaniu map wysyłałam zdjęcia szkiców do Ani, do zatwierdzenia.

Dzięki zrobieniu takiej mapy „na brudno” mogłyśmy zobaczyć, ile rzeczy zmieści się na kartce i czy nie trzeba czegoś wyrzucić. Była to też wskazówka dla mnie, jak później mniej więcej rozmieścić treść podczas pracy na komputerze.

Notatki Wizualne Kurs Efektywnej Nauki Szkic

Przeniesienie treści na komputer

Po zatwierdzeniu map przez Anię kolejnym krokiem było przeniesienie treści na komputer. Każda mapa była w całości rysowana przeze mnie, nie było tam żadnych gotowych fontów, strzałek czy ilustracji. Na początek całą treść ze szkicu przepisywałam na komputer liniowo, zwracając uwagę na poziomy mapy. Zaczynałam od tematu, później rozpisywałam nagłówki pierwszego poziomu, drugiego, itd. 

Rozmieszczenie treści

Po wypisaniu wszystkich informacji kolejnym krokiem było rozmieszczenie treści na kartce A4. Cały proces polegał na przesuwaniu nagłówków, dostosowywaniu ich wielkości i pilnowaniu, żeby treść rozkładała się w formie mapy myśli. Jednocześnie trzeba było upewniać się, że po wydrukowaniu wszystkie litery będą czytelne. Przy dużych mapach było to nie lada wyzwaniem! Dodatkowo z tyłu głowy trzeba było pamiętać też o tym, że na mapie musi znaleźć się kilka ilustracji 😉. Aby mieć pewność, że wszystko po wydrukowaniu jest czytelne niektóre mapy były drukowane przed przystąpieniem do kolejnych kroków.

Wybór kolorów bazowych

Aby łatwo było odnaleźć konkretną mapę, należało tak dobierać kolory bazowe, by każda była inna. Miało to na celu nie tylko ułatwić ich rozróżnianie, ale również przypominanie, która mapa odwoływała się do danej lekcji. Kolory nie mogły być zbyt ciemne, aby treść była widoczna, ale też nie mogły być za jasne, żeby nie zginęły po wydrukowaniu

Łączenie treści – strzałki

Po uporządkowaniu treści i wybraniu kolorów bazowych przychodził czas na strzałki, zakreślanie i obrysowanie nagłówków. Na tym etapie niektóre z nich trzeba było jeszcze poprzesuwać, żeby mapa była jak najbardziej czytelna.

Ilustracje

Po finalnym uporządkowaniu treści przychodził czas na ilustracje. Tutaj w zależności od ilości wolnego miejsca robiłam szybkie szkice, zwracając uwagę na wygląd i czytelność całej mapy. Wszystkie ilustracje powstały na podstawie moich skojarzeń z daną rzeczą, ale starałam się, żeby były one dosyć oczywiste i nawiązywały do rzeczy, które Ania poruszała w Kursie. Wszystkie rysunki były proste, by nie przytłaczać map. Po zrobieniu szkiców przechodziłam do obrysu i kolorowania.

Obramowanie mapy

Po zrobieniu i rozmieszczeniu ilustracji wszystkie mapy były obramowywane i dzielone liniami w kolorze bazowym.

Notatki Wizualne Kurs Efektywnej Nauki

Programy użyte podczas tworzenia map myśli

Podczas tworzenia map dostałam mnóstwo pytań o użyte programy. Do tworzenia map używałam tabletu graficznego Wacom Intuos Pro. Do napisów i ilustracji używałam programów FireAlpaca i Krita, o których z pewnością powstaną posty i tutoriale (tutaj znajdziesz pierwszy tutorial z FireAlpaki). Podczas rozmieszczania treści korzystałam z programu Adobe Photoshop. Tutaj jednak robiłam z czystej wygody, można to było też zrobić w obu programach, w których rysowałam.

Czas tworzenia jednej mapy myśli

Samo zrobienie szkicu mapy nie zajmowało dużo czasu. Te 3-4 mapy na brudno robiłam w 1-1,5 godziny. Najwięcej czasu zajmowało przepisanie treści mapy z kartki na komputer – ten czas różnił się w zależności od ilości informacji na danej mapie. Zrobienie ilustracji zajmowało około 1-1,5 godziny. Jako że cała mapa była rysowana przeze mnie ten proces był dość długi. Przy mniejszych mapach jedna zajmowała mi około 3 godzin, przy większych ten czas wydłużał się nawet dwukrotnie.

Notatki Wizualne Kurs Efektywnej Nauki

Tworzenie notatek wizualnych jest troszkę wyczerpującym procesem, ale nad mapami do kursu pracowało mi się z przyjemnością. Uwielbiam temat efektywnej nauki i pomoc Ani w tworzeniu tak fantastycznego kursu była dla mnie ogromnym przywilejem 🧡. Do 3 listopada możecie zakupić Kurs Efektywnej Nauki w niższej cenie, później będzie trzeba czekać na kolejną edycję. A ta edycja jest o tyle fajna, że Ania pracuje wspólnie z Wami na grupie Mózgownic, czego wcześniej nie było!

Jeśli masz do mnie jeszcze jakieś pytania o mapy myśli – zachęcam do ich zadawania! Zachęcam Cię też do zapisania się do mojego newslettera 😉.

Ściskam mocno,

Gloria