Jeśli współpracowałaś kiedyś z grafikiem, mogłaś natknąć się na pojęcie „brief” lub „brief kreatywny”. Brief to taki twór, który z jednej strony jest bardzo ważnym dokumentem, który powinien zostać wykonany podczas rozpoczynania współpracy nad projektem, a z drugiej często się o nim zapomina lub wręcz uważa za niepotrzebny. Dzisiaj opowiem Ci trochę o tym, czym jest brief i wytłumaczę, dlaczego tak ważne jest by stworzyć go, jeszcze zanim projekt zacznie być realizowany.
Chcesz dobrze zacząć pracę nad projektem? Zacznij od…
… podsumowania swoich oczekiwań. Brief jest trochę jak dokument startowy dla projektu. Bez względu na to, co ma być rezultatem projektu – logo, okładka ebooka czy identyfikacja wizualna, brief pomaga w podsumowaniu oczekiwań klienta oraz zespołu pracującego nad projektem kreatywnym. Dzięki niemu uporządkujesz wszystkie potrzebne informacje w jednym dokumencie oraz na samym początku zapobiegniesz chaosowi.
Jasna wizja rezultatów
Skrupulatnie spisany brief pozwala wyklarować oczekiwania osoby zlecającej wykonanie projektu. Pozwala na jasne określenie co ma być wykonane, jak i do kiedy, oraz na uniknięcie nieporozumień pomiędzy zlecającym i wykonawcą.
A co jeśli grafiki dla siebie wykonuję sama?
Nawet jeśli sama projektujesz dla siebie grafiki, to brief jest świetnym narzędziem, by uporządkować swoje myśli. Można go porównać do listy składników w przepisie na ciasto. Grafika na Facebooka i okładka nowego wpisu są jak naleśniki – nie potrzebujesz do nich przepisu, bo potrafisz zrobić je już automatycznie. Ale większe projekty, jak na przykład nowa identyfikacja wizualna czy rebranding – są już jak Red Velvet – nie możesz liczyć, że jakoś wyjdzie, potrzebujesz dokładnego planu.
11 podstawowych elementów briefu kreatywnego
Zawsze podczas tworzenia briefu wracam myślami do zajęć z zarządzania realizacją projektów . Tworzenie briefu kreatywnego jest trochę jak tworzenie wstępnej dokumentacji projektowej! Poniżej mam dla Ciebie listę kluczowych elementów, które przydadzą Ci się podczas tworzenia briefu. Briefy będą się od siebie różnić zawartością w zależności od rodzaju projektu – inny brief robi się dla logo, a inny dla okładki ebooka, ale informacje, które znajdziesz poniżej, powinny zawsze znaleźć się w dokumencie.
1. Podsumowanie projektu
Na początku krótko podsumuj projekt. Wyjaśnij czym jest i dlaczego go potrzebujesz. Opisz projekt w 2-3 zdaniach i maksymalnie skup się na podstawowych informacjach. Dzięki temu, jeśli do realizacji projektu dołączy nowa osoba, szybko zrozumie, nad czym obecnie pracujesz.
2. Cele projektu
W tym punkcie zawierają się informacje, które pomogą określić Ci jaki cel chcesz osiągnąć poprzez projekt, czy rozwiąże on jakieś problemy i zdefiniujesz efekt końcowy projektu.
Zadaj sobie pytania: co chcesz osiągnąć poprzez ten projekt? Jaki jest jego główny cel? Czy rozwiąże on dla Ciebie jakieś problemy, a jeśli tak, to jakie? Czy cele są mierzalne*?
Przykład
Cel: Zwiększenie liczby czytelników bloga.
Cel mierzalny: Zwiększenie liczby subskrybentów newslettera o 10%. Cel będzie mierzony za pomocą statystyk na platformie mailingowej MailerLite.
* Mierzalne cele, to takie, które jesteś w stanie w jakiś sposób zmierzyć, czyli ocenić, że zostały osiągnięte.
3. Twoja marka
Dokładnie opisz swoją markę. Opisz czym się zajmujesz, jakie są najważniejsze wartości Twojej marki, co sobą reprezentuje i czym się wyróżnia. Jeśli oferujesz jakieś produkty i usługi, warto o nich też opowiedzieć. Podsumuj wszystko, co określa Twój biznes.
4. Docelowa grupa odbiorców
Kim jest Twój wymarzony odbiorca? Komu sprzedajesz swoje produkty i usługi? W jaki sposób chcesz być odbierana przez osoby trafiające na Twoją stronę? Opisz, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć ze swoją kampanią marketingową / produktem. Może to być konkretna osoba (wymarzony odbiorca) lub grupa odbiorców z konkretnej kategorii. Dzieląc się tymi informacjami z grafikiem, ułatwisz mu pracę – będzie bardziej świadomy dla jakiej grupy projektuje i odpowiednio dopasuje styl projektu.
5. Konkurencja
Opisz swoją konkurencję. Kim są? W jaki sposób chcesz się od nich odróżniać? Czego nauczyłaś się od konkurencji? Co chciałabyś robić podobnie, a co całkiem inaczej? Zastanów się też czy wśród konkurencji obecne są jakieś trendy i standardy, za którymi chciałabyś podążać.
6. Komunikacja z odbiorcami
W jaki sposób komunikujesz się z odbiorcami? Jak chcesz zachęcić ich do działania i wykonywania konkretnych czynności? W jakim tonie się z nimi komunikujesz? Czy Twoja relacja z odbiorcami jest bardziej formalna czy koleżeńska?
7. Styl
Zastanów się w jakim stylu lubisz grafiki. Podejrzyj konkurencję, przejrzyj Pinterest i Behance. Zadaj sobie pytania: czy chcesz eksperymentować z kolorami i fontami? Czy lubisz odręcznie rysowane ilustracje czy wolisz proste grafiki? Czy jest coś, czego definitywnie nie chcesz widzieć w swoich projektach?
8. Wymagania odnośnie produktu końcowego
Pamiętaj, by podać swojemu grafikowi wytyczne odnośnie specyfikacji produktu końcowego, z jak największą ilością szczegółów.
- Jakie typy plików będą Ci potrzebne – JPEG, PNG, PDF, AI, itp.*
- W jakim rozmiarze powinny być grafiki?
- Czy będą potrzebne spady i marginesy?
- W jaki sposób będziesz używać plików? Będą przeznaczone do druku czy do użytku w Internecie? Czy potrzebujesz ich w przestrzeni kolorystycznej CMYK czy RGB?
- Grafika wektorowa czy rastrowa?
- Grafika animowana czy statyczna?
Zastanów się nad wszystkimi atrybutami pliku, które są Ci potrzebne. Jeśli te rzeczy są dla Ciebie wiedzą tajemną – poradź się grafika.
* Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat różnic między formatami JPEG i PNG zapraszam Cię tutaj.
9. Harmonogram projektu
Przemyśl dokładnie, do kiedy chcesz by projekt został zrealizowany. Czy są jakieś kamienie milowe? Jaki jest ostateczny deadline? W tym kroku możesz też zdefiniować ilość poprawek i konkretne daty dla każdej z nich, chociaż graficy często mają określoną liczbę poprawek i czas, w którym je wykonują. Warto więc też zapytać o to grafika podczas ustalania szczegółów współpracy.
Porada
Rozbicie prac nad projektem na kamienie milowe pomoże Ci w ustaleniu zadań krok po kroku w Twoim narzędziu do planowania / zarządzania projektami (np. w Asanie). Pomoże też grafikowi w ustaleniu własnego harmonogramu.
10. Budżet
Powiedz jasno, jakim budżetem dysponujesz. Jeśli sama projektujesz grafiki – pamiętaj, że będziesz potrzebowała czasu na ich wykonanie, co może wpłynąć na realizację innych projektów. Pamiętaj też o zawarciu kosztów wszystkich dodatkowych rzeczy, takich jak fonty, zdjęcia ze stocka, itp.
11. Kontakt
Określ w jaki sposób będziesz kontaktować się z zespołem i grafikiem. Będziecie komunikować się za pomocą maili, czy może użyjecie jakiegoś narzędzia – Slacka albo Asany? Wypisz osoby zaangażowane w projekt. Ułatwi to komunikację – grafik będzie miał możliwość kontaktu z całym zespołem.
Jeśli projektujesz sama – możesz w tej sekcji umieścić osoby, z którymi będziesz się konsultować i prosić o feedback (koleżanką, przyjacielem, znajomym z Instagrama działającym w podobnej branży, itp.).
To już wszystko na dzisiaj! Niezależnie od tego, kto pracuje nad Twoim projektem – Ty czy zatrudniony grafik – będziesz zmuszona podejmować trudne decyzje. Brief może Ci w tym pomóc, przypominając czego oczekiwałaś zaczynając pracę. Będzie pewnego rodzaju przewodnikiem i przepisem .