Wiele razy zdarzyło mi się, że narysowałam coś super, ale nie wiedziałam w jaki sposób przenieść to na komputer. Po zeskanowaniu obrazek nie wyglądał już tak super, było widać niedociągnięcia, zabawa w Photoshopie zajmowała mnóstwo czasu, a efekt końcowy nie był zbyt zadowalający. Podczas zabawy z Hand Letteringiem przewertowałam mnóstwo poradników dotyczących digitalizacji obrazów w Illustratorze, aż w końcu doszłam do tego jak to zrobić. Tak oto powstał ten poradnik.
Czego potrzebujemy?
- Skanera lub zwykłego aparatu w telefonie
- Adobe Photoshopa (używam CC 2014) (lub innego programu, w którym możemy rozjaśnić i przyciemnić elementy zdjęcia)
- Adobe Illustratora (używam CC 2014)
Ja używam tych programów, jestem świadoma, że nie wszystkich na nie stać. Jeśli chcecie wypróbować ten sposób, to polecam pobranie 30-dniowej wersji próbnej ze strony Adobe. W poradniku screeny są z angielskich wersji programów, ponieważ takich właśnie używam – głównie z przyzwyczajenia, ale jest to też ułatwienie, kiedy ogląda się jakieś poradniki. Podam Wam polskie oraz angielskie nazwy narzędzi.
1. Skanujemy nasze dzieło, najlepiej by było, jakby było czarno-białe. Z kolorami jest trudniej. W ustawieniach skanera wybieramy rozdzielczość 300x300dpi, rodzaj pliku – u mnie był TIFF, JPEG też będzie działał. Jeżeli nie mamy skanera robimy po prostu zdjęcie naszej pracy i wysyłamy sobie na komputer.
2. Otwieramy plik w Photoshopie (Plik – Otwórz / File – Open). Kadrujemy ([C] Narzędzie kadrowania / Crop Tool) obraz, tak, by w naszym widoku był napis, który chcemy zdigitalizować.
Żeby wykadrować zdjęcie wystarczy przeciągnąć rogi aktywnego obszaru (aktywny obszar, to ten jaśniejszy) na miejsce, które chcemy uzyskać po zaakceptowaniu. Kiedy już jesteśmy zdecydowani na kadrowanie akceptujemy.

3. Kolejnym krokiem jest rozjaśnienie jasnych miejsc do białego koloru i przyciemnienie naszych ciemnych miejsc do czarnego. Nawet jeśli podczas skanowania obrazu wybierzemy tryb czarno-biały, po przybliżeniu będziemy widzieć ślady czarnego mazaka czy cienkopisu. Aby osiągnąć efekt prawdziwej czerni i bieli wybieramy z prawego panelu Dopasowań (Adjustments) Poziomy (Levels). Jeżeli nie widzimy w panelu takiego okienka w górnym menu wybieramy Okno (Window) -> Dopasowania (Adjustments).

4. Teraz mamy dwa wyjścia. Albo przybliżamy sobie na Lupce (Zoom Tool) [Z lub Ctrl+] nasze zdjęcie, operujemy czarnym trójkątem przesuwając go w prawo i obserwujemy kiedy nasze czarne punkty zrobią się czarne, albo wybieramy pierwszą pipetę (tą z czarną końcówką) i klikamy w najciemniejszy punkt naszego zdjęcia (i wtedy automatycznie wszystko co ciemne powinno zrobić się czarne).
Później albo operujemy białym trójkątem, albo wybieramy trzecią pipetę i klikamy w najjaśniejszy punkt zdjęcia. Robimy to, ponieważ czasami wydaje nam się, że jasne punkty na zdjęciu są białe, a w rzeczywistości po przybliżeniu są na przykład lekko różowe. Osobiście wolę operować suwakami.

5. Kiedy już uznamy, że wszystko co powinno być czarne jest czarne, a wszystko co białe jest białe, musimy spłaszczyć warstwy. Warstwy to te małe ikony, które mamy w prawym panelu zatytułowanym Warstwy (Layers). Jeśli nie mamy tego panelu, to odsyłam znów do górnego menu, Okno (Windows) – Warstwy (Layers). Żeby spłaszczyć warstwy (połączyć te dwie ikonki w jedną) wybieramy z górnego menu Warstwa (Layer) – Spłaszcz Obraz (Flatten Image).

6. Teraz musimy przenieść nasze dzieło do Illustratora! Aby to zrobić, wybieramy Narzędzie Zaznaczania (Rectangular Marquee Tool) [M] i zaznaczamy obszar, który chcemy skopiować. Po zaznaczeniu klikamy Ctrl+C lub z górnego menu Edycja – Kopiuj (Edit – Copy).
7. Otwieramy Illustratora i tworzymy Nowy Plik.Wybieramy z górnego menu Plik (File) – Nowy (New) [Ctrl+N].

8. Wyskakuje nam okno z ustawieniami nowego dokumentu. Zmieniamy Jednostki (Units) na Piksele (pixels). Ja wybrałam rozmiar A4, mimo że oryginalnie mój plik był w rozmiarze A5. W Illustratorze, kiedy zamieniamy obraz rastrowy na wektorowy nie widać pikseli podczas powiększania – ponieważ grafika wektorowa nie opiera się na pikselach.
Jeżeli zakładkę Zaawansowane (Advanced) macie zwiniętą, to ją sobie rozwijamy i zmieniamy Tryb Koloru (Color Mode) na RGB. Klikamy OK.

9. Wklejamy skopiowany z Photoshopa obraz – Ctrl+V lub górne menu – Edycja (Edit) – Wklej (Paste). Prawdopodobnie skopiowany obraz będzie bardzo mały, ale to nic – powiększamy go sobie ciągnąć za róg i przytrzymując klawisze Shift i Alt. Przytrzymanie Shiftu spowoduje, że obraz będzie się rozciągał proporcjonalnie, a przytrzymanie Altu, że będzie się rozciągał od środka. Spróbujcie!

10. Teraz zaczyna się prawdziwa zabawa! Z górnego menu, po prawej stronie wybieramy sobie Tracing (Śledzenie lub Obrys). Nasze panele po prawej stronie dostosują się do tego, co chcemy robić – czyli do zmieniania obrazu na wektorowy.

11. Wybieramy z prawego panelu Obrys Obrazu (Image Trace) – jeśli nie widzimy ikonki, bo może się tak zdarzyć, to klikamy w górnym menu w Okno (Window) – Obrys Obrazu (Image Trace).
12. Rozwinie nam się panel. Z panelu Presety (Presets) wybieramy Czarno-Białe Logo (Black and White Logo).

13. Jeżeli po przybliżeniu jeszcze nie jesteśmy do końca zadowoleni z efektu – czasami przy literach, które są bardzo kwadratowe gotowe presety się źle sprawdzają – rozwijamy sobie Zaawansowane (Advanced). W tym miejscu możemy zwiększyć lub zmniejszyć ilość Ścieżek (Paths) – na przykład gdy chcemy lepszego odwzorowania oryginału (zwiększamy) lub gdy nie chcemy, by przy kwadratowych literach było widać każdą niedoskonałość (zmniejszamy), czy też możemy dodać więcej rogów (Corners).

14. Jeżeli jesteśmy już zadowoleni z efektu naciskamy Rozwiń (Expand) u góry. Spowoduje to otworzenie ścieżek (tych małych niebieskich punkcików na naszym napisie).

Żeby móc pracować na obrazie, musimy kliknąć na obrazku prawy przycisk myszy i wybrać najpierw Rozgrupuj (Ungroup), później klikamy drugi raz prawy przycisk myszy i wybieramy Uwolnij Kształt Złożony (Release Compound Path).


15. Klikamy gdzieś poza obrazem. Po najechaniu myszką blisko napisu pojawi nam się niebieski prostokąt dookoła. To jest białe tło. Klikamy na nie i je usuwamy [Delete].

W zamkniętych literach, takich jak a, o, e czy d, zaznaczamy środek litery i również go usuwamy. Jeśli tego nie zrobimy, będzie nam to przeszkadzać w dalszych krokach.
16. Na lewym panelu z narzędziami szukamy ikony ołówka. Najeżdżamy na nią myszką, przytrzymujemy lewy przycisk myszy i rozwinie nam się menu – wybieramy z niego Narzędzi Wygładzania (Smooth Tool).

17. Z lewego panelu z narzędziami wybieramy Narzędzie przesuwania (Move Tool) [V] i klikamy w pierwszy element, który chcemy wygładzić. Ważne jest, żeby po wybraniu Narzędzia wygładzania dana litera była wcześniej zaznaczona – inaczej narzędzie nie zadziała. Po zaznaczeniu litery klikamy w Narzędzie wygładzania i bierzemy się do roboty. Narzędzie wygładzania w tym momencie będzie już domyślnie zamiast ołówka, nie trzeba po raz kolejny przytrzymywać w tym miejscu myszki.

18. Po wybraniu Narzędzia wygładzania przejeżdżamy myszką po zaznaczonej literze przytrzymując lewy przycisk myszy. Litera wtedy się „wygładzi”, prawdopodobnie zmniejszy się też ilość punktów na niej. Jeżeli pracujemy na literze zamkniętej, to osobno musimy wygładzić środek i zewnętrzną część (raz kliknąć i wygładzić od środka, drugi raz kliknąć i wygładzić od zewnątrz). Trzeba się trochę namachać, ale myślę, że efekt końcowy jest tego warty 😉

19. Po skończeniu, zapisujemy pracę w formacie Illustratora (Ai) i otwieramy ją w Photoshopie. Wtedy możemy ją zapisać do JPEGa czy PNG. Podczas otwierania pliku w Photoshopie zmieniamy Tryb Koloru (Color Mode) na RGB (może nie być domyślnie).
