Wild Jungle

Hierarchia typograficzna – czyli jak pracować z tekstem na grafikach

Hierarchia typograficzna

Hierarchia typograficzna to jeden z kluczowych elementów budowania skutecznych grafik na media społecznościowe. Jest częścią hierarchii wizualnej i wykorzystując wskazówki zawarte w tym wpisie i w poprzednim, możemy w odpowiedni sposób zorganizować informacje, które pragniemy przekazać naszym odbiorcom oraz pomóc im szybko znaleźć najważniejsze punkty na naszych projektach.

W projektowaniu grafik na media społecznościowe zwykle pracujemy bardzo dużo z tekstem. Infografiki, karuzele, stories na Instagram – wszystkie te projekty kręcą się wokół tekstu. Tworzenie efektywnej hierarchii typograficznej – takiej, która ewidentnie wskazuje, które informacje są najważniejsze – jest umiejętnością, którą warto opanować.

W tym wpisie pokażę Ci kilka sposobów, które pomogą Ci ulepszyć przekaz informacji na Twoich projektach i sprawią, że będą one bardziej poukładane oraz będą miały lepszy przekaz. Nauczysz się jakie mamy poziomy w hierarchii typograficznej i jakich trików możesz użyć, by podkreślić odpowiednie elementy tekstowe na projekcie.

Czym jest hierarchia typograficzna?

Hierarchia typograficzna to sposób projektowania treści z naciskiem na czytelność. Pozwala na organizację informacji na projekcie tak, by użytkownik nie miał problemu w znalezieniu informacji których szuka i kierował wzrokiem od najważniejszych elementów tekstu do tych na najniższym poziomie. Początkujący graficy często nie doceniają tego, jak istotna jest hierarchia typograficzna, a jest ona najłatwiejszą i najbardziej efektywną metodą budowania hierarchii wizualnej.

Aby lepiej zrozumieć czym jest hierarchia typograficzna i dlaczego jest tak istotna, spójrz na przykład poniżej. Znajdziesz na nim dwa bloki tego samego tekstu.

Po lewej stronie widoczny jest brak podziału tekstu. Cały blok napisany jest tym samym fontem, na pierwszy rzut oka nie jesteśmy w stanie powiedzieć czy na grafice znajduje się jakiś tytuł czy podtytuł.

Po prawej stronie znajdziemy tekst podzielony w bardzo prosty sposób. Już na pierwszy rzut oka jesteś w stanie zlokalizować tytuł, podtytuł i treść. Informacje mają swoją hierarchię ważności i automatycznie przesuwasz wzrok z najważniejszego miejsca, w kolejne mniej ważne.

Już taki prosty podział pozwala odbiorcy wychwycić na czym ma się skupić, wskazuje co jest najważniejsze i – w przypadku konkretnych tekstów – o czym jest tekst.

Dlaczego hierarchia typograficzna jest ważna?

Skoro już rozumiesz czym jest hierarchia typograficzna, to warto zadać sobie pytanie – dlaczego jest ona taka ważna? Odpowiedź jest bardzo prosta – hierarchia pozwala zorganizować informacje na projekcie w taki sposób, by odbiorca odczytywał je w odpowiedniej kolejności. Możemy ją wykorzystywać w różnych rodzajach projektowania graficznego – od karuzeli na Instagram, przez projekty do druku takie jak wizytówki, czy w projektowaniu stron internetowych – wykorzystując typografię tak, by nakierować odbiorcę na odpowiednie elementy znajdujące się w witrynie.

Poziomy hierarchii typograficznej

Wiesz już, że hierarchia typograficzna jest jedną z części składowych hierarchii wizualnej odpowiedzialną za układ tekstu na grafikach. Pozwala aranżować tekst w taki sposób, by ważne słowa zostały podkreślone i wyróżniały się na tle innych – skupiając na sobie uwagę odbiorcy.

Według ogólnie przyjętych zasad wykorzystujemy trzy – cztery poziomy tekstu. Podstawowe trzy poziomy powinny różnić się od siebie w widoczny sposób, tak by tworzyć skuteczną hierarchię. Te trzy poziomy nazywamy tytułem (lub nagłówkiem), podtytułem i podstawowym tekstem. Dzięki zastosowaniu wszystkich trzech możemy pomóc użytkownikowi w szybkim znalezieniu odpowiednich informacji.

Tytuł

Tytuł to tekst, który powinien być zauważony jako pierwszy. Zwykle nadajemy mu większy rozmiar i bardziej wyrazisty kolor. Ponieważ ma dużą wagę wizualną nie powinien być nadużywany.

Podtytuł

Podtytuły pozwalają na podzielenie tekstu na mniejsze sekcje i pomagają odbiorcy dowiedzieć się o czym jest dany blok tekstu. Rozszerzają też informacje zawarte w tytule. Podtytuł również powinien być widoczny i odstawać od podstawowego tekstu.

Podstawowy tekst

To w tym miejscu Twój odbiorca kończy swoją podróż przez projekt. Jeśli dwa pierwsze poziomy go zainteresowały, to przejdzie do czytania podstawowego tekstu. Podstawowy tekst to taki “rdzeń” wiadomości, które przekazujesz. To tutaj odbiorca może dowiedzieć się więcej o produkcie, usłudze czy temacie grafiki. To tutaj znajdzie więcej tekstu, więc musi on być czytelny i w odpowiednim rozmiarze – mniejszym, niż tytuł i podtytuł.

Dodatkowy poziom w hierarchii

Dodatkowy poziom w hierarchii zawiera pochylony, pogrubiony i kolorowy tekst, którego używamy, by podkreślić pojedyncze słowa w podstawowym tekście i nadać im dodatkowego znaczenia.

Hierarchia typograficzna - poziomy

Jak tworzyć hierarchię wizualną w projektach?

Znasz już podstawowe poziomy hierarchii typograficznej. Następnym krokiem jest poznanie sposobów na utworzenie tej hierarchii na projekcie i rozgraniczenie każdego z poziomów. Poniżej znajdziesz kilka sposobów, które Ci w tym pomogą.

Rozmiar

Najprostszym sposobem na przedstawienie różnych poziomów tekstu jest zastosowanie różnych rozmiarów fontu. Najważniejszy tekst – tytuł – powinien być największym tekstem na projekcie. Kolejny – podtytuł – robimy mniejszy. Jeśli odbiorcę zainteresują dwa pierwsze poziomy, przejdzie do trzeciego – napisanego najmniejszym rozmiarem fontu. 

Rozmiar jest szczególnie ważny, kiedy w projekcie wykorzystujemy tylko jeden font. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu różnicy w rozmiarach wciąż możemy uzyskać fajny kontrast.

Małe i wielkie litery

Tak jak wiadomości pisane Caps Lockiem sprawiają wrażenie, że ktoś na nas krzyczy, tak samo ma to w miejsce w typografii. Dlatego wielkie litery powinny być używane ostrożnie. Zwykle wielkie litery wykorzystujemy w tytułach lub podtytułach – sprawia to, że informacje wydają się bardziej istotne wizualnie i są łatwiejsze do zauważenia. Jednak nie mogą być używane w nadmiarze – mogą przytłoczyć projekt i negatywnie wpłynąć na jego czytelność.

Waga fontu

Waga fontu wpływa na jego grubość i jest świetnym sposobem na tworzenie hierarchii wizualnej tekstu. Pogrubienie lub odchudzenie fontu sprawia, że informacje w tekście są lepiej zorganizowane i pomaga odbiorcy w szybszym znalezieniu tego, czego szuka. Pogrubiony tekst najlepiej stosować w tytułach i podtytułach, a “odchudzony” w podstawowym tekście – pomoże to w ulepszeniu czytelności projektu.

Kolor

Odpowiednio wykorzystane kolory pomagają w podkreśleniu ważnych części tekstu. Mogą wpływać na nastrój odbiorcy lub wywoływać w nim konkretne uczucia. Jednak kolorów należy używać oszczędnie – wykorzystując zbyt wiele różnych kolorów w projekcie sprawisz, że stanie się on rozpraszający i mało czytelny.

Położenie

Położenie tekstu na projekcie również określa jego hierarchię i pomaga w organizacji informacji. Kluczowe informacje takie jak tytuł powinny znajdować się w widocznym miejscu.

Wyrównanie tekstu

Wyrównanie tekstu jest połączone z jego położeniem. Możesz bawić się różnymi opcjami wyrównania, by tworzyć jasny podział między tytułem, podtytułem i podstawowym tekstem.

Font

Aby uzyskać kontrast pomiędzy kolejnymi sekcjami wykorzystaj 2-3 fonty. Różne typy fontów uatrakcyjnią projekt wizualnie. Najczęściej łączy się fonty szeryfowe z bezszeryfowymi, co powoduje, że projekt jest ciekawszy – łatwiej też znaleźć tego typu połączenie, niż dwóch fontów szeryfowych lub dwóch bezszeryfowych. Dla nagłówków możesz użyć fontu szeryfowego lub bardziej dekoracyjnego, by przyciągnąć uwagę odbiorcy. Podstawowy tekst powinien być bardziej czytelny, dlatego zwracaj na to uwagę dobierając do niego font. Upewnij się, że fonty do siebie pasują, ale też, że są odpowiednie do charakteru i nastroju projektu.

Przestrzeń negatywna

O przestrzeni negatywnej mogłaś już poczytać we wpisie o hierarchii wizualnej. Ma ona również znaczenie w projektach zawierających tekst. Partie tekstu powinny być odpowiednio od siebie oddalone tak, by czytelnik mógł zorientować się co do czego należy. Przestrzeń negatywna pozwala też na utrzymanie porządku w projekcie, sprawia, że tekst jest bardziej czytelny i przejrzysty, i daje odpocząć oczom odbiorcy.

Łącz różne techniki

Znając różne techniki możesz je ze sobą łączyć. To nie jest tak, że tworząc projekt możesz użyć tylko dużego i małego tekstu albo tylko zmienić kolory :). Możesz wykorzystać wagę fontu, rozmiar i kolory, tak jak na przykładzie poniżej. Ważne jest, by nie przesadzić i znaleźć złoty środek ;).

Podsumowanie

Hierarchia typograficzna jest bardzo ważna w każdym projekcie, który zawiera tekst. Pozwala na wprowadzenie właściwej komunikacji, podkreślenie ważnych informacji i ich odpowiedniej organizacji. Ma zachęcić Twojego odbiorcę, by kontynuował czytanie tekstu zawartego na grafice i sprawić, by był on dla niego przejrzysty. W połączeniu z odpowiednio utworzoną hierarchią wizualną sprawi, że Twoje grafiki będą osiągały lepsze efekty i zachwycały Twoich odbiorców.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Inne wpisy