Logo jest istotną częścią identyfikacji wizualnej każdego bloga i biznesu. Decydując się na logo musimy zastanowić się nad tym gdzie będziemy go używać, czy będzie to tylko strona internetowa, czy profile na mediach społecznościowych, YouTube, a może na produktach. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci 5 różnych rodzajów logo i pomogę Ci zdecydować jaki format jest najbardziej odpowiedni dla Twojej marki. A jeśli jeszcze tego nie robiłaś, zachęcam Cię również do przeczytania poprzedniego wpisu – Profesjonalne logo – czy Twój biznes go potrzebuje?
Już wiesz, że przed zaprojektowaniem logo musisz zdecydować gdzie będzie ono używane. Warto posiadać różne wariacje swojego logo, właśnie po to, by na przykład mieć możliwość używania go również na ograniczonej przestrzeni w zdjęciach profilowych na Instagramie czy Facebooku.
Jakie typy logo będą dobre dla początkującej marki?
5 podstawowych rodzajów logo
Logotyp / Typograficzny
Logotyp to rodzaj logo bazowanego na użyciu nazwy marki w formie tekstu. Jest on też jednym z najpopularniejszych typów logo i najlepszym sposobem, by poinformować Twoich odbiorców o tym, jak nazywa się Twoja marka.
Wiele młodych firm zaczyna właśnie od logotypu, ponieważ jest to najlepszy sposób, by pomóc odbiorcom w zapamiętaniu nazwy danego biznesu. W przypadku skomplikowanych nazw często z biegiem czasu logotyp jest upraszczany do inicjałów lub symbolu, jednak nie jest to regułą.
W celu spersonalizowania logotypu dla danej marki grafik często zmienia litery w foncie którego używa dodając lub edytując niektóre elementy.
Logotyp jest zdecydowanie moim faworytem, jeśli chodzi o logo. W swojej „karierze” blogowej testowałam milion różnych opcji i zawsze wracam do prostego logotypu. Zmiana kolorów, dodanie unikatowych elementów – to wszystko dodaje logotypowi osobowości i może zmienić zwykły tekst w coś fantastycznego.
Symbol / znak graficzny
Znak graficzny to grafika przedstawiająca markę, która może być bardziej lub mniej skomplikowana. Ma wszechstronne zastosowanie, począwszy od nadruku na opakowaniach produktów, skończywszy na ikonach aplikacji. Często używany jest w połączeniu z logotypem, aby przedstawić pełną nazwę marki. Jest świetnym rozwiązaniem dla marek działających międzynarodowo – symbol ułatwia rozpoznawanie i zapamiętanie marki, nawet jeśli nazwa w obcym języku jest zbyt trudna do wymówienia.
Inicjał
Jest to typ logo bazującego na inicjałach nazwy marki. Składa się z większej ilości liter lub znaków i jest świetnym rozwiązaniem dla biznesu, którego nazwa jest długa lub trudna do wypowiedzenia. Często używane są jako dodatkowa, alternatywna wersja logo.
Jeśli dopiero rozkręcasz swoją markę i chcesz wykorzystać inicjał jako swoje główne logo, zastanów się czy nie dodać do niego małymi literami nazwy swojego biznesu. Pozwoli to Twoim odbiorcom nauczyć się nazwy, a po jakimś czasie, gdy zbudujesz już satysfakcjonującą Cię bazę odbiorców możesz usunąć nazwę ze swojego logo.
Połączenie logotypu ze znakiem graficznym lub inicjałem
Wcześniej wspominałam już, że znak graficzny, jak i inicjał można połączyć z nazwą marki, by uświadomić odbiorcy jak nazywa się firma, na którą trafił. Takie połączenie jest świetnym rozwiązaniem, kiedy marka działa w mediach społecznościowych czy sprzedaje produkty. W takim przypadku kombinacja logotypu ze znakiem graficznym czy inicjałem może zostać rozdzielona i elementy logo mogą być używane samodzielnie.
Emblemat
Emblemat jest typem logo bardzo podobnym do poprzedniego. W przypadku emblematu nazwa marki znajduje się w środku kształtu lub wkomponowana jest w symbol. Przypomina trochę „przypinkę”, w związku z czym często używany jest przez uniwersytety, zespoły sportowe czy polityków. Są jednym z najrzadziej używanych typów logo, ponieważ ciężko je skalować, a elementów składowych trudno jest używać samodzielnie.
Moje wskazówki w wyborze odpowiedniego typu logo
- Jeśli dopiero zaczynasz, warto zdecydować się na typ logo, który zawiera nazwę Twojej marki. Ułatwi to nowym odbiorcom zapamiętanie nazwy Twojego biznesu.
- Przed zaprojektowaniem logo zastanów się w jakich miejscach będziesz go używać. Czy będzie to jedynie strona internetowa, czy może druk, banery, własne produkty i media społecznościowe.
- Przemyśl czy będą Ci potrzebne wersje logo w czerni i bieli. Jeśli tak – pamiętaj, że w przypadku bardziej skomplikowanych znaków graficznych może być problem, by to osiągnąć.
- Postaraj się dopasować typ logo do swojej marki – jeśli Twoja marka ma skomplikowaną nazwę, raczej nie decyduj się na logo w formie samego symbolu.
- Pamiętaj, że logo powinno odzwierciedlać charakter marki, która się nim posługuje.
- Jeśli zatrudniasz grafika, upewnij się, że do głównego logo otrzymasz też jego alternatywy. Jest to ważne, ponieważ możesz zostać z logotypem, które będzie nieczytelne w małym formacie. Warto, by grafik podczas prezentacji logo przedstawił Ci je w różnych rozmiarach oraz w różnych wariantach kolorystycznych.
No i – logo ma przede wszystkim działać!
Jaki typ logo wybrałabyś dla swojego bloga i biznesu i dlaczego? Który typ przekonuje Cię bardziej, niż inne? Daj znać w komentarzu!
Ściskam,
Gloria