Logo Wild Jungle

Schematy kolorystyczne – Teoria koloru część 2.

Teoria koloru

W poprzednim wpisie wyjaśniłam Ci podstawy Teorii Koloru. Pora na schematy kolorystyczne! Dzisiaj dowiesz się, jak wykorzystać te podstawowe informacje, by tworzyć estetyczne i przyjemne dla oka palety kolorów. Szczęśliwie dla nas – istnieją sprawdzone formuły bazujące na harmonii barw, które mogą nam pomóc. Bazować będziemy na uproszczonym kole kolorów, składającym się z 12 barw.

Uproszczone koło kolorów

Schematy kolorystyczne

Monochromatyczny

Schemat monochromatyczny polega na zestawieniu różnych odcieni tej samej barwy. Odcienie różnią się od siebie jasnością i nasyceniem. Tutaj ciężko o pomyłkę i niedopasowanie kolorów w palecie, ponieważ kolory pochodzą z jednej, tej samej rodziny. Jest to najbezpieczniejszy schemat, dający nam gwarancję, że wszystkie kolory będą do siebie pasować.

Schemat monochromatyczny

Przykładowa paleta w schemacie monochromatycznym

Analogiczny

Schemat analogiczny często nazywany jest też ”sąsiadującym”. Używa się w nim kolorów, które leżą obok siebie na kole kolorów. Zakres wyboru kolorów jest oczywiście szerszy, niż w schemacie monochromatycznym, co pozwala na tworzenie bardziej przyciągających i zróżnicowanych palet kolorystycznych.

Schemat analogiczny

Przykładowa paleta w schemacie analogicznym

Komplementarny

W schemacie komplementarnym używa się kolorów leżących na przeciwko siebie na kole kolorów. Kolory te zwykle są kolorami kontrastującymi, dlatego powinniśmy być ostrożni. Zbyt nasycone mogą być męczące dla oczu, dlatego pozostając w wybranej barwie, manipulujemy jasnością i nasyceniem.

Schemat komplementarny

Przykładowa paleta w schemacie komplementarnym

Rozdzielony schemat komplementarny

W przypadku, gdy nie chcemy uzyskać aż tak dużego kontrastu między kolorami jak w przypadku schematu komplementarnego, używamy schematu rozdzielonego. Polega on na tym, że wybieramy jeden kolor główny oraz dwa kolory sąsiadujące z kolorem dopełniającym ze schematu komplementarnego. Oba kolory dopełniające powinny być w równej odległości od siebie.

Ten schemat również zapewnia nam kontrast między barwami, ale daje nam bardziej interesujące rezultaty.

Rozdzielony schemat komplementarny

Przykładowa paleta w rozdzielonym schemacie komplementarnym

Triada

Triada używa trzech kolorów równo rozłożonych w kształcie trójkąta na kole kolorów. Ta kombinacja może być bardzo intensywna, dlatego wybieramy jeden kolor główny, a dwóch pozostałych używamy jako kolorów dopełniających projekt.

Triada

Przykładowa paleta w triadzie

Tetrada

W tetrodzie wybieramy cztery barwy, które na kole kolorów tworzą prostokąt, czyli dwie uzupełniające się pary po przeciwnych stronach koła. Tutaj również wybieramy kolor główny i uważamy na balans pomiędzy ciepłymi i chłodnymi barwami.

Tetrada

Przykładowa paleta w tetradzie

Podsumowanie

Teoria koloru jest dużo bardziej rozbudowanym tematem, niż to, co zawarłam dla Ciebie w tych dwóch wpisach. Mam nadzieję, że zrozumiałaś jej podstawy i pomogą Ci one w tworzeniu ciekawszych grafik, a te informacje pozwolą Ci na łatwiejsze i bardziej świadome dobieranie kolorów.

Udostępnij:

Inne wpisy